یکی از روش های نوینی که در تست غیر مخرب جوش به کار گرفته می شود و از روش تست غیر مخرب التراسونیک UT بهره می گیرد تست آرایه فازی و یا Phased Array Ultrasonic ( PAUT)  می باشد. از مزایای انجام این تست در مقابل سایر روش ها ی قدیمی التراسونیک یا فراصوتی می باشد زیرا در حداقل زمان عیوب جوش را تشخیص داده و توانایی  پرتو صوتی Phase Array برای هدایت شدن، اسکن کردن، پیچ خوردن و متمرکز شدن به صورت الکترونیکی  دارد .

ساختار تست آرایه فازی

سیستم تست آرایه فازی التراسونیک از پروب های چند المانه که به صورت جداگانه تحت کنترل کامپیوتر عمل می کنند بهره می گیرد. با برانگیخته کردن هر المان به صورت کنترل شد میتوان بک پرتو متمرکز فراصوت را تولید کرد که نرم افزار به کار رفته در این سیستم این پرتو ها را قادر می سازد تا به محل مورد نظر سوق داده شوند. نمای دو یا سه بعدی تصاویر روی مانیتور اندازه و مکان دقیق نقصو عیوب جوش را در تست آرایه فازی التراسونیک نشان می دهد. این نوع تست در بازرسی جوش به روش مدرن استفاده فراوان دارد.

سیستم های تست آرایه فازی

Olympus NDT’s Tomoscan Focus. یک سیستم 32 کاناله

Zetec Tomoscan III یک سیستم انعطاف پذیر و قدرتمند با توانایی اداره کانال های اولتراسوند تست آرایه فازی تا 128 کانال

دستگاه های قابل حمل تست آرایه فازی

Olympus NDT’s Omniscan MX PA یک واحد 16 کانال قوی

Harfang Microtechniques X-32 دستگاه های بسیار قوی و انعطاف پذیر برای استفاده در سایت ها

تست آرایه فازی التراسونیک PAUT

قابلیت هدایت کردن پرتو در روش تست آرایه فازی این قایلیت را دارد که زاویه های پرتوهای انتخابی را به گونه ای هدایت کند که در حین حرکت به صورت عمودی به بعضی عیوب پیش بینی شده در جوش برخورد کرده و آنها را نمایش می دهد.  تمرکز الکترونیکی این قابلیت را ایجاد می کند که شکل و اندازه عیوب را در محل هایی که انتظار داریم نمایان شود. هرچند به دلیل تنظیمات اجزای مختلف و نقص بلقوه شکل هندسی در هنگام تست آرایه فازی ضروری است که چندین تست آرایه فازی با پیکربندی مختلف پروب ها انجام شود.

پروب آرابه ای متشکل از تعداد زیادی عناصر پیزوالکتریک است که هر کدام به طور مجزا به سیگنال های ارسالی یا دریافتی متصل شده و یه صورت انفرادی یا ترکیبی کار می کنند. عناصر پیزوالکتریک در تست آرایه فازی به شکل های خطی، حلقه ای و دوار و ماتریسی در محفظه ای چیده می شوند این عناصر را می توان به صورت هزمان و طبق الگوی مشخصی نسبت به هم تحریک نمود. تنها محدودیت انجام تست آرایه فازی هزینه و قیمت آن است زیرا دستگاههای پیشرفته تر اجزا زیادی دارند و گران تر هستند.

تست آرایه فازی PAUT

تست آرایه فازی PAUT

مزایا تست آرایه فازی

  1. سرعت بالای انجام آزمون
  2. انعطاف پذیری بالا
  3. ارائه نتایج تصویری مختلف و قابلیت تفسیر ساده
  4. امکان اسکن از زوایای متعدد
  5. تفسیر ساده
  6. ذخیره سازی داده ها
  7. تکرارپذیری
  8. کاهش زمان راه اندازی ما بین بازرسی ها
  9. جایگزین شدن اسکن مکانیکی قدیمی با اسکن الکتروونیکی سریعتر که باعث کاهش هزینه اپراتور و زمان تعطیلی دستگاه می شود
  10. امکان انجام تست آرایه فازی در هر محیطی ( فشار بالا- دما- تشعشع)
  11. ارائه اندازه بهتری از عیب

کاربرد تست آرایه فازی

  • بازرسی لوله ها
  • بازرسی مواد کامپوزیت . قطعات آهنگری شده
  • بازرسی جوش
  • آزمون جوش لب به لب
  • بازرسی نازل
  • بازرسی نرک خوردگی ناشی از هیدروژن
  • بازرسی قطعات پیچیده مثل راکتور- توربین

بطور کلی آزمون فراصوتی و بخصوص تست آرایه فازی با وجود قابلیتها منحصر به فرد تست آرایه فازی، انجام این تست نیازمند مهارتهای خاص و تجربه کافی از سوی بازرس در استفاده و بکارگیری این قابلیت ها می باشد. شرکت نیک بینش کارن متخصص در زمینه ی انواع تست های غیر مخرب به خصوص تست غیر مخرب جوش ، بازرسی چشمی جوش VT  ، تست آرایه فازی PAUT ، تست التراسونیک جوش UT، بازرسی مایع نافذ PT، بازرسی ذرات مغناطیسی MT، تست رادیوگرافی با اشعه ایگس، تست رادیوگرافی با اشعه گاما با تجربه ی بیش از 12 سال می باشد. علاوه بر سابقه طولانی در این حوزه از صنعت شرکت نیک بینش کارن از تکنسین های آموزش دیده با تحصیلات مرتبط، مهندسین صنایع و مدرسین دانشگاهی بهره می گیرد. جهت تماس با شرکت به بخش تماس با ما مراجعه نمایید.

از این مطلب هم بازدید کنید: بازرسی جوش