یکی از روش های تست غیر مخرب NDT روش تست جوش MT می باشد که نام کامل این روش تست ذرات مغناطیسی ( Magnetic Particle Test ( MPI / FMPI / MT) ) است. روش های تست غیر مخرب جوش گروه گسترده ای از تکنیک های تجزیه و تحلیل مورد استفاده در صنعت علم و فن آوری به منظور بررسی خواص مواد، اجزا و یا سیستم بدون ایجاد آسیب می باشند.

تست ذرات مغناطیسی MT

بازرسی ذرات مغناطیسی MPT گاهی به عنوان تست مغناطیسی MT به عنوان یکی از روش های آزمون غیر مخرب برای تشخیص ناپیوستگی های سطح و زیر سطح در مواد آهنی یا فرومغناطیس به کار گرفته می شود. روش تست جوش ذرات مغناطیسی MT شامل استفاده از میدان مغناطیسی خارجی و یا استفاده از جریان الکتریکی از طریق مواد که به نوبه خود شار مغناطیسی در مواد  تولید می کنند می شود سپس به طور همزمان، ذرات قابل مشاهده آهنی بر روی سطح آزمون اسپری یا پاشیده می شود.

در ادامه تست ذرات مغناطیسی mt در صورت حضور ناپیوستگی در سطح و یا نزدیک سطح در مواد باعث اعوجاج در شار مغناطیسی شده که به نوبه خود باعث نشت میدان مغناطیسی در گسست می شود. ذرات‌مغناطیسی به دلیل وجود ترک و شکاف های ریز در سطح و زیر سطح امکان عبور را نداشته و توسط میدان های مغناطیسی سطحی جذب شده و در نتیجه در لبه های ترک یا شکاف جمع شده و محل، اندازه و شکل ناپیوستگی را نشان می دهند. این روش تست غیر مخرب جوش بسیار پر کاربرد می باشد.

روش های تست ذرات مغناطیسی MT

روش های متعددی برای مغناطیسه کردن قطعات در تست غیر مخرب ذرات مغناطیسی MT وجود دارد.
رایج ترین روش مورد استفاده در صنایع بطور کلی روش جریان مغناطیسی با استفاده از یوک الکترومغناطیسی است.
این ذرات اغلب رنگی هستند و معمولا با رنگ های فلورسنت پوشیده شده اند که به وسیله یک دستگاه نور ماوراء بنفش UV دستی قابل مشاهده هستند.

روش بازرسی ذرات مغناطیسی از روش های غیر مخرب سریع و اقتصادی می باشد که به طور گسترده ای در صنایع هوا و فضا، لوکوموتیو، خودرو، تولید برق، هسته ای، پتروشیمی استفاده می شود.
رایج ترین مثال ها مانند: شفت میل لنگ، شفت بادامک، شاتون، چرخ دنده موتور، ارابه فرود، کلاه بلبرینگ، قطعات موتور، موتور شفت، پیچ و مهره موتور، مهره، واشر، مفاصل لوله کشی (مفاصل ساخته، جوش) در تولید نیرو و پتروشیمی، و غیره می باشد.

تست جوش mt روش بسیار حساسی می باشد زیرا می تواند ترک های ریز ناشی از خستگی در سرویس ، ترک های قطعات چرخشی، ترک های خزش در لوله بخار را تشخیص دهد بازرسی ذرات مغناطیسی MT نمی تواند برای مواد غیر آهنی و مواد مغناطیسی غیر آهنی مانند فولادهای زنگ نزن آستنیتی استفاده شود.

تست جوش ذرات مغناطیسی

انجام تست‌ذرات مغناطیسی بر پایه استاندارد های بازرسی AS 1171, ASME V Article 7, ASTM E1444, ASTM E125, ASTM E709, BS 6072, EN 1290 توسط کارشناسان با سابقه و متخصص شرکت نیک بینش کارن انجام می شود.

شرکت نیک بینش کارن متخصص در زمینه ی تست جوش MT یا همان بازرسی ذرات مغناطیسی MT  و سایر روش های تست غیر مخرب جوش از جمله تست جوش التراسونیک UT ، بازرسی مایعات نافذ PT، تست جوش آرایه فازی و بازرسی چشمی یا ویژوال جوش می باشد جهت تماس و یا سفارش بازرسی جوش به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

شرکت نیک بینش کارن در زمینه بازرسی جرثقیل ، بازرسی لیفتراک ، بازرسی دیگ بخار ، بازرسی مخازن تحت فشار و بازرسی چاه ارت فعالیت دارد.